P0170/171/172 hibakód
A gépjárművek megfelelő működésének feltétele a megfelelő égés (ezt előző cikkünkben taglaltuk).
A jó égéshez szükséges üzemanyag-levegő keverék előállítása a befecskendező rendszer feladata, melyet a motorvezérlő kontrollál a szabályzáshoz szükséges beérkező jelek feldolgozásával.
A benzin-levegő keverék égése akkor ideális ha 1kg benzin elégetéséhez 14,7kg levegőt adunk.
Ettől az aránytól az aktuális üzemállapotnak megfelelően lehet kis mértékű eltérés attól függően, hogy pl: egy gyorsításhoz dús keverékre van szükség, vagy a takarékossághoz kicsit szegényebre. Ezt az ECU a programjában tárolt keretek között szabályozza.
- P0170 hibakód: „üzemanyag keverék nem megfelelő” (az opel rendszerében ez túl szegény és túl dús keveréket is jelenthet egyaránt, ezt a cél specifikus diagnosztikák a” hibaesetből” meg tudják határozni.)
- P0171: szegény üzemanyag keverék 1 hengersor
- P0172 dús üzemanyag keverék 1 hengersor
A keverékképzéshez szükséges alap információk, jelek a rendszer alapvető beállításaitól függnek.
Ezek lehetnek:
- légtömegmérő (MAF szenzor)
- szívócső nyomás szenzor (map szenzor)
- lambda szonda
- folytószelep helyzet (gázpedál állás)
és ezek kombinációi az aktuális rendszertől függően.
A P0170, 0P171, P0172 hibakód akkor következik be ha a motorvezérlő egység (ECU) a külső szabályzáshoz szükséges jelekből nem tudja a az előre megirt algoritmus ( a bele táplált szoftver) alapján előalítani a befecskendező rendszer segítségével üzemanyag / levegő keveréket. A megfelelő keverék beállításához szükséges kompenzáció negatív és pozitív eltérésű is lehet az üzemállapotok függvényében. A kompenzáció az alap befecskendezési idő módosításával érhető el. A szoftverben előirt szabályzási alapjel kb 25% -al történő eltérés esetén a motorvezérlő már nem tudja kompenzálni az érzékelt keverék eltérést,ekkor jelenik meg a CHECK ENGINE figyelmeztetés.
A hibakeresés során a diagnosztikai műszerrel ennek a kompenzáló funkciónak az állapotát is ellenőrizni kell!
A hiba(P0170/171/172 hibakód) okai a következők lehetnek:
- A MAF érzékelő (Légtömegmérő) meghibásodása, esetleg más karakterisztikával rendelkező szenzor került beépítésre Pl: után gyártott
- Hibás MAP szenzor (szívócső abszolút nyomás) érzékelő.
- Hibás oxigénérzékelők (lambda szonda)
- Leégett, rövidzárlatú, sérült vagy korrodált vezetékek és csatlakozók.
- Fals szivárgások a szívócsőben (pl: üzemanyagtartály szellőztető (EVAP) szelep irányából vagy tömítetlenség esetén)
- Kartergáz visszavezető rendszer hibája (membrán, vagy cső szakadás)
- Kipufogógáz-szivárgások, amelyek szennyezik az oxigénérzékelőkre jutó referencia oxigént mint alap jelet.
- Magas üzemanyagnyomás, amelyet a hibás üzemanyagnyomás-szabályozók okoznak.
- Alacsony üzemanyagnyomás, amelyet az üzemanyag-rendszer dugulása vagy a hibás üzemanyag-nyomásszabályozók és szivattyúk esetleg szűrők okoznak.
- Nem megfelelő forgattyútengely és vezérműtengely-helyzet érzékelő jelei (Pl nincs szinkronban ).
- Eldugult, átlukadt vagy sérült katalizátor.
- Hibás EGR szelep vagy eldugult füstgáz visszavezető járatok
A motorvezérlőegység és ezzel együtt a keverékszabályzás hibátlan működésének egyik legfontosabb feltétele, hogy a vezérlőegység stabilan megkapja a működéséhez szükséges tápfeszültségeket. Ha tápellátásban hiba van akkor a vezérlő sem tudja megfelelően működtetni a szenzorait és beavatkozó elemeit.
A mai korszerű gépjárművek elektromos vezeték rendszereiben gyakoriak a meghibásodások és ezek a hibák sokszor nehezen diagnosztizálhatók, és gyakran okoznak hibás diagnózist.
Ezeket a hibaforrásokat mindenképpen ellenőrizni szükséges bármilyen vezérlőegység csere előtt.
Az előző írásunkban taglalt P0300,P0301,P0302,P0303,P0304 hibák szoros összefüggésben állnak a fent leírtakkal hisz az ideális égés egyik alap feltétele a megfelelő keverék. Ezen oknál fogva sűrűn fordul elő , hogy ez a két hiba párhuzamosan fordul elő.