P0170/171/172 hibakód

A gépjárművek megfelelő működésének feltétele a megfelelő égés (ezt előző cikkünkben taglaltuk).

A jó égéshez szükséges üzemanyag-levegő keverék előállítása a befecskendező rendszer feladata, melyet a motorvezérlő kontrollál a szabályzáshoz szükséges beérkező jelek feldolgozásával.

A benzin-levegő keverék égése akkor ideális ha 1kg benzin elégetéséhez 14,7kg levegőt adunk.

Ettől az aránytól az aktuális üzemállapotnak megfelelően lehet kis mértékű eltérés attól függően, hogy pl: egy gyorsításhoz dús keverékre van szükség, vagy a takarékossághoz kicsit szegényebre. Ezt az ECU a programjában tárolt keretek között szabályozza.

  • P0170 hibakód: „üzemanyag keverék nem megfelelő” (az opel rendszerében ez túl szegény és túl dús keveréket is jelenthet egyaránt, ezt a cél specifikus diagnosztikák a” hibaesetből” meg tudják határozni.)
  • P0171: szegény üzemanyag keverék 1 hengersor
  • P0172 dús üzemanyag keverék 1 hengersor

A keverékképzéshez szükséges alap információk, jelek a rendszer alapvető beállításaitól függnek.

Ezek lehetnek:

  • légtömegmérő (MAF szenzor)
  • szívócső nyomás szenzor (map szenzor)
  • lambda szonda
  • folytószelep helyzet  (gázpedál állás)

és ezek kombinációi az aktuális rendszertől függően.

A P0170, 0P171, P0172 hibakód akkor következik be ha a motorvezérlő egység (ECU) a külső szabályzáshoz szükséges jelekből nem tudja a az előre megirt algoritmus ( a bele táplált szoftver)  alapján előalítani a befecskendező rendszer segítségével   üzemanyag / levegő keveréket. A megfelelő keverék beállításához  szükséges kompenzáció negatív és pozitív eltérésű is lehet az üzemállapotok függvényében. A kompenzáció az alap befecskendezési idő módosításával érhető el. A szoftverben előirt szabályzási alapjel kb 25% -al történő eltérés esetén a motorvezérlő már nem tudja kompenzálni az érzékelt keverék eltérést,ekkor jelenik meg a CHECK ENGINE figyelmeztetés.

A hibakeresés során a diagnosztikai műszerrel ennek a kompenzáló funkciónak  az állapotát is ellenőrizni kell!

A hiba(P0170/171/172 hibakód) okai a következők lehetnek:

  • A MAF érzékelő (Légtömegmérő) meghibásodása, esetleg más karakterisztikával rendelkező szenzor került beépítésre Pl: után gyártott
  • Hibás MAP szenzor (szívócső abszolút nyomás) érzékelő.
  • Hibás oxigénérzékelők (lambda szonda)
  • Leégett, rövidzárlatú, sérült vagy korrodált vezetékek és csatlakozók.
  • Fals szivárgások a szívócsőben (pl: üzemanyagtartály szellőztető (EVAP) szelep irányából vagy tömítetlenség esetén)
  • Kartergáz visszavezető rendszer hibája (membrán, vagy cső szakadás)
  • Kipufogógáz-szivárgások, amelyek szennyezik az oxigénérzékelőkre jutó referencia oxigént mint alap jelet.
  • Magas üzemanyagnyomás, amelyet a hibás üzemanyagnyomás-szabályozók okoznak.
  •  Alacsony üzemanyagnyomás, amelyet az üzemanyag-rendszer dugulása vagy a hibás üzemanyag-nyomásszabályozók és szivattyúk esetleg szűrők okoznak.
  • Nem megfelelő forgattyútengely és vezérműtengely-helyzet érzékelő jelei (Pl nincs szinkronban ).
  •  Eldugult, átlukadt  vagy sérült katalizátor.
  • Hibás EGR szelep vagy eldugult füstgáz visszavezető járatok

A motorvezérlőegység és ezzel együtt a keverékszabályzás hibátlan működésének egyik legfontosabb feltétele, hogy a vezérlőegység stabilan megkapja a működéséhez szükséges tápfeszültségeket. Ha tápellátásban hiba van akkor a vezérlő sem tudja megfelelően működtetni a szenzorait és beavatkozó elemeit.

A mai korszerű gépjárművek elektromos vezeték rendszereiben gyakoriak a meghibásodások és ezek a hibák sokszor nehezen diagnosztizálhatók, és gyakran okoznak hibás diagnózist.

Ezeket a hibaforrásokat mindenképpen ellenőrizni szükséges bármilyen vezérlőegység csere előtt.

Az előző írásunkban taglalt P0300,P0301,P0302,P0303,P0304 hibák szoros összefüggésben állnak a fent leírtakkal hisz az ideális égés egyik alap feltétele a megfelelő keverék. Ezen oknál fogva sűrűn fordul elő , hogy ez a két hiba párhuzamosan fordul elő.