A mai modern gépjárművek megfelelő működését egy vagy akár több vezérlőegység azaz ecu irányítja.
Ezek a vezérlőegységek tulajdonképpen célspecifikus irányítástechnikai eszközök, azaz számítógépek különböző ki és bemeneti perifériákkal amik mérik a jármű paramátereit Pl: sebesség, hűtőközeg hőfok stb., vagy vezérlik a motor működéséhez szükséges egyéb részegységeket pl: folytószelep, gyújtótrafó stb.
Ezek az ECU-k önmagukban mint minden „számítógép” csak elektronikai komponensek sokasága a megfelelő működtető szoftver nélkül. Ezek a programok határozzák meg a vezérlő működését.
Alapvetően 2 féle memóriaegység található az ecu-ban:
- flash : ebben van eltárolva a működéshez szükséges program és paraméterek térképek (MAP-ok) pl: befecskendezési értékek , üzemanyag nyomás , turbónyomás.
- eeprom: jármű specifikus adatokat tartalmaz, például: szoftver és hardver azonosító,alvázszám, indításgátló kódolás, egyéb az adott gépjárműre jellemző konfigurációk.
A P1600 hiba több okból kerülhet a hibatárba
- programozási hibából ahogyan a DTC leírása megfogalmazza
- egyéb a vezérlő egységben fellépő hardver hibából
- kölső részegységek hibás müködéséből
Nézzünk konkrét típus specifikus hibákat
Simtec71 (Z18XE motorok)
- A benzines motorvezérlők egy teljesen más „ kategóriába „ sorolhatóak”, mint a dieselesek mivel itt a gyújtás, azaz a szikraképződés mint olyan zavaró jeleket tranzienseket tud generálni, ami némely esetekben az ecu újraindulását (rebootolását) eredményezik.
Erre a típusra jellemző Jelenségek:
- jármű motorja leáll a 2002 előtt gyártott autók esetén a hűtőventillátorok elindulnak (vészüzembe kapcsolnak), a 2002 utáni gyártás nem hűtő modullal szerelt ott nincs ilyen jelenség.
- a hibajelző lámpa villog (mintha immobilizer hiba lenne), az ESP lámpa világít
- a motor 15-20 perc gyújtásmentes állapot után újra indul, vagy akkusaru levétel után egyből indítható az autó.
Az ecu hibatárában szereplő hibakódok a következők lehetnek:
- P1600
- P0606
- U2106
- U2108
A fenti jelenség okozói a gyújtás alkatrészei szinte minden esetben:
- szűrőellenállás nélküli vagy hibás gyújtógyertya
- hibás vagy utángyártott gyújtótrafó
Sokakban felmerül a kérdés: mi a probléma az utángyártott trafókkal vagy gyertyákkal?
Számtalan esetben tapasztaltuk azt , hogy a gyújtótrafók esetében az áruk sajnos egyenesen arányos a benne felhasznált alkatrészek nívójával, azaz nem megfelelő a szűréshez szükséges alkatrészek minősége ez okozza a fenti jelenséget. Ajánlott a gyári gyújtógyertya és gyújtótrafó „használata” a drágább utángyártott termékek esetén is gyakori a fenti hiba előfordulása.
Tehát a fenti jelenségek és hibakódok együttes megjelenése nem a motorvezérlő egység hibájára utalnak.
Viszonylag kevés esetben fordul elő, hogy a P1600 hiba hibatörlést követően azonnal visszaíródik a hibatárba ilyenkor az újraprogramozást követően ha a hibakód továbbra is fent áll sajnos az egység processzorának hibája valószínűsíthető, ami nem javítható.
Delco Hsfi 2.0, 2.1,2.2,2.4,2.5,2.6 (Z14XE,Z16SE/XE/XEP/YNG motorok)
A delco hibrid vezérlőegységek esetén a p1600 as hiba nem sűrű jelenség.
Az esetek túlnyomó többségében nem is a vezérlő hibájából fakad .
A hiba okozói általában a hibás gyújtótrafók, gyújtógyertyák, mint a simtec 71 esetén, illetve a szűrőellenállás nélküli gyújtógyertyák használatából fakadnak. Ezek a problémák a hibás részegységek cseréjével orvosolhatóak. A szoftveres beavatkozásokból, utólagos nem gyártó specifikus rendszerrel történő kulcs programozásból adódó hibák helyreállíthatóak.
Azonban elvétve itt is lehet processzor hardveres hibával találkozni, ez esetben a hibakód törlése után visszaíródik a hibatárba és az egység teljes újraprogramozása sem segít.
Delco MT35E (Z16XEP motorok)
Ezt a vezérlőegységet H astrában, B zafirában , A merivában, és elég limitált számú C vectrában alkalkamazták.
A legtöbb probléma a H astra, B zafiráknál adódik ezekkel az egységekkel, ami a következő tüneteket produkálja:
- a motor 1-2-t fordul indítózáskor majd nem indítható
- a fojtószelep gyújtásráadást követően vagy indítózás közben periodikusan nyit és zár a maximumig
- a műszeregységen a mutatók véletlenszerűen kitérnek
A hibatárból a következő hibakódok olvashatóak ki:
- P1600
- P0201
- P0202
- P0203
- P0204
- U2106
- U2108
A hiba gyakori okozója , hogy az akkumulátor főkábel csatlakozóinak korrodáltsága miatt az átmeneti ellenállás megnő , feszültség esés jön létre. Emiatt csökken a terhelhetőség. A vizsgálat során a pozitív és negatív ( test ) oldalt is teljeskörűen vizsgálni kell.
További hibalehetőség a fentiekben tárgyalt szűrő ellenállás nélküli gyújtógyertya és a hibás gyújtótrafó ellenben a simtec71 rendszerrel a jobb minőségű utángyártott gyújtótrafó nyugodtan használható.
Az indító kulcsok nem gyártó specifikus rendszerrel történő utólagos programozása ebben az esetben is okozott P1600-as hibakódot.
További lehetséges ok, ha bármilyen szoftveres beavatkozás során vagy kulcstanítási folyamat alatt az akkumulátor feszültsége leesik egy kritikus szint alá és a folyamat sikertelenül megy végbe. Ez ellen védekezni úgy lehet, hogy a beavatkozás alatt erre alkalmas töltőt vagy másik akkumulátort csatlakoztatunk és így érjük el a stabil rendszer feszültséget.
Hibát okozhatnak még a bizonytalan állapotú, csökkent tárolókapacitású akkumulátorok és a nem megfelelően végrehajtott bikázások.
A következő részben folytatjuk a típusspecifikus hibák tanulmányozását, elsősorban a dieselmotorokhoz kapcsolódó hibákról lesz részletesebben szó. Érdemes lesz megtekinteni cikksorozatunk következő részét is!