A mai modern gépjárművek megfelelő működését egy vagy akár több vezérlőegység azaz ecu irányítja.

A cikksorozatunk aktuális részében továbbra is a P1600 hibakód van terítéken, ugyanakkor most a diesel vezérlőkhöz kapcsolódó hibákat elemezzük. Ezek a vezérlőegységek tulajdonképpen cél specifikus irányítástechnikai eszközök, azaz számítógépek különböző ki és bemeneti  perifériákkal amik mérik a jármű paramáterei Pl: sebesség , hűtőközeg hőfok stb. vagy vezérlik a motor működéséhez szükséges  esetleg egyéb részegységeket pl: fojtószelep, gyújtótrafó stb.

Ezek az ECU-K önmagukban mint minden „számítógép” csak elektronikai komponensek  sokasága a megfelelő működtető szoftver nélkül. Ezek a programok határozzák meg a vezérlő működését.

Alapvetően 2 féle memória egység található az ecu-ban:

-flash : ebben van eltárolva a müködéshez szükséges program és  paraméterek térképek (MAP-ok) pl:       befecskendezési  értékek , üzemanyag nyomás , turbónyomás.

-eeprom: jármű specifikus adatokat tartalmaz, például: szoftver és hardver azonosító,alvázszám, indításgátló kódolás, egyéb az adott gépjárműre jellemző konfigurációk.

 

A P1600 hiba több okból kerülhet a hibatárba.

  • programozási hibából ahogyan a DTC leírása megfogalmazza
  • egyéb a vezérlő egységben fellépő hardver hibából
  • külső részegységek hibás működéséből

 

Edc16c9, Edc16c39 (Z17DTL/DTH Z19DT/DTL/DJ/DTH motorok):

 

Ezeknél a vezérlőknél a leggyakoribb ilyen hibakódot okozó meghibásodás a nem megfelelően elvégzett szoftveres módosítás vagy chiptunig esetlegesen utólagos indító kulcs programozás. Ezekben az esetekben vagy az eepromban található szoftver azonosítóval nem egyezik a működtető szoftver ( flash) vagy a módosítás miatt az úgynevezett checksum azaz az adat állomány ellenőrző összege nem megfelelő, a szoftveres módosítás miatt. A másik hibalehetőség a processzor hardveres meghibásodása.

 

Denso DECE1 (Z17DTR/DTJ, A17DTR/DTJ Motorok)

 

A címben szereplő egységeknél szintén az EDC16C9/C39-nél említett szoftveres beavatkozások okozzák a legtöbb meghibásodást, azonban ebben az esetben a ház kialakításában és az ecu elhelyezésében (sárvédő ív mögé helyezték) sajnos a környezeti tényezőket kevésbé vették figyelembe. Az ecu „házának” felső fekete fedele sajnos hamar korrodálódik így beleszivárog a felcsapódó víz ami hasonló meghibásodásokat is  okoz, de erről későbbi cikkünkben részletesen beszámolunk.

A diesel vezérlők esetében a P1600  hiba nem mindennapos probléma, ám a bennük rejlő erő tartalékok miatt a szoftveres módosítások manapság eléggé divatossá váltak.